tirsdag 8. april 2014

Adobe Connect - en arena for deling?

Ved sykepleierutdanningen vår har vi brukt Adobe Connect både til undervisning (synkront og asynkront), veiledning og tilbakemelding på skriftlige oppgaver. Men vi bruker ikke Adobe Connect bare til pedagogiske aktiviteter - AC har fått en sentral plass i forbindelse med samarbeidet i fagkollegiet. Lærerne ved sykepleierutdanningen holder til på campus i Bodø, Helgeland og LOVE. Dette skaper utfordringer når det gjelder samarbeidet vårt omkring eksamen, pensum, timeplaner, veiledningsopplegg i praksis m.m. Tidligere har samarbeid på tvers av campus skjedd via e-post og telefonkonferanser. Etter at vi startet med vårt nettstudium i sykepleie har vi brukt AC til dette samarbeidet. Under samarbeidsmøtene har planlegging stått i fokus - men vi har også startet med å dele erfaringer knyttet til veiledning i praksis, ulike lokale prosjekt m.m. Å dele erfaringer på denne måten kan gi oss nye ideer og virke motiverende - i tillegg til at vi får en arena å bli bedre kjent.

Mine erfaringer med bruken av Adobe Connect til disse aktivitetene har i hovedsak vært positive. Selv om vi har strevd en del med teknologien, og vår digitale kompetanse, så ligger det mange sannhetsord i "øving gjør mester". Etterhvert har vi fått teknologien til å fungere bedre, og vi er blitt tryggere på å bruke AC. Når jeg leser mine medstudenters blogger ser jeg at flere har samme erfaringer med verktøyet.

Deling av kunnskap er et sentral tema. Dette ser vi bl.a. i Norgesuniversitetets strategiske plan der et av målene er; Styrke mulighetene for erfaringsutveksling og deling av ressurser på tvers av institusjonsgrenser, og styrke overføringsverdien av prosjekter og aktiviteter.Sørge for en mer effektiv ressursbruk ved å bedre betingelsene for deling av erfaringer og ressurser. Adobe Connect kan være en slik delingsarena. Dette oppdaget jeg da jeg drev å søkte på nettet og fant følgende nettside (med webinar på Adobe Connect);
OERSverige.se


Jeg har sett flere interessante webinar (asynkront) med tema som har gitt meg nye ideer i mitt arbeid med nett- og praksisbasert sykepleierutdanning. Håper vi kan få slike åpne digitale læringsressurser også i Norge... eller kanskje vi har det? Jeg leter videre...

2 kommentarer:

  1. Interessant å lese om hvor flinke og etterhvert gode mine kollegaer på Mo og i Bodø er til å bruke Adobe Connect.

    Digital kompetanse er praktisk og utvikles ved å praktisere - og ved å lære av hverandres utprøvinger. Det siste opplever jeg fortløpende, hver gang jeg er innom en av bloggene jeg følger.

    I ditt innlegg er den store gevinsten lenka til den svenske sida som blant annet byr på femten åpne webinar der de tre siste omhandler "Webinar didactics", "Running an effective webinar - experience and opportunities", "Beyond the LMS". Her er det bare å sette av tid for å lære.

    Jeg følger med på om du finner mer.

    SvarSlett
  2. Jeg kjenner meg godt igjen i din kommentar. Da jeg høsten 2009 fikk oppdraget med å utvikle en nett- og praksisbasert bachelor i sykepleie, så hadde jeg kun erfaring med litteratursøk på nett, (litt spill - men det skal vi vel ikke snakke høy om??), tekstbehandling og erfaring med bruk av Fronter til informasjonsdeling. Flere av mine kollegaer hadde omtrent samme kompetansen.

    Da nettstudiet startet var det ikke noe "kjære mor" - vi måtte gå igang med mer aktiv bruk av nettet, pedagogisk bruk av Fronter, lære oss å bruke Adobe Connect, lære oss å ta opp nettforelesninger på Camtasia Relay og studio.. osv. For å kjenne litt bedre til den hverdag studentene kommer fra så meldte flere av de fagansatte seg inn i Facebook og Twitter. Læringskurven i digital kompetanse for fagpersonalet ble så bratt at vi nesten ble svimmel....

    SvarSlett