tirsdag 8. april 2014

Sosiale mediers plass i akademia...

Jeg var inne på YouTube og kom over denne debatten fra 2010 om sosiale mediers plass i skolen;



Etter å ha hørt på debattens slo det meg - hvor langt er vi egentlig kommet i 2014?

Ved vår avdeling Sykepleie og Helsefag har ikke tema vært diskutert i de fora der fagansatte møtes for å løfte ulike fagspørsmål og andre praktiske problemstillinger. Ved noen videreutdanninger anvender de wiki og blogg, men avdelingen har ingen enhetlig strategi når det gjelder bruk sosiale medier. Det synes å være opp til den enkelte fagansvarlige hvilke medier han/hun ønsker å bruke. Vi ser også at studentene på de ulike kull/videreutdanningene oppretter egne grupper på Facebook der det foregår en dialog parallelt med informasjon fra skolen på LMS. Vårt mål med å skape et aktivt læringsmiljø på LMS møter her en utfordring.

Hva er så mest hensiktsmessig og pedagogisk forsvarlig? Vi vet at fremtidens studenter representerer en generasjon som bruker sosiale medier aktivt som kommunikasjonskanal. Vi vet også at det en en utdanningspolitisk målsetting å legge tilrette for deling av kunnskap i vårt samfunn. Kan vi - og skal vi skille sosiale medier og akademia? Og dersom vi implementerer sosiale medier i skolen - hvordan skal det gjøres? Er det riktig å forvente at studentene feks. skal publisere sine innlegg i en åpen blogg for å kunne studere hos oss? Eller er det rett av en student å forvente anonymisering ifht. studentoppgaver på bloggen? Stimulerer facebook og blogg til akademisk skriving eller SMS språk?

Spørsmålene er mange - og svarene fortsatt for lite debattert innenfor vår utdanning. Jeg tror det blir kunstig å tro at man skal kunne holde disse to "verdene" fra hverandre i fremtiden. Da skaper man en for stor avstand mellom akademia og samfunnet. Vi må få igang en konstruktiv diskusjon om sosiale mediers plass innenfor akademia - tuftet på all den forskning og erfaring som publiseres omkring fenomenet fremfor å lukke dørene på grunn av gamle tradisjoner og manglende kunnskap om mediene....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar