onsdag 12. mars 2014

Refleksjon på nett under praksisstudiene ved sykepleierutdanningen?

Som ved andre profesjonsutdanninger så innehar sykepleien praksisstudier. For å lære seg faget og nå målene for praksis er det nødvendig at studentene reflekterer underveis.  Å stimulere studentene til refleksjon kan være utfordrende nok med våre campusstudenter. De reflekterer over situasjon/handling - men er ikke like bevisst på metarefleksjon. Hva så med studenter dersom møtearenaen mellom student og skole er nettet?
Pr. i dag har våre nettstudenter samme program som campusstudentene - der praksis gjennomføres i regioner der skolen møter fysisk på praksisplassen. Imidlertid så etterspør våre nettstudenter mer fleksibilitet i studiet, og ønsker å få noe av praksisstudiene i deres hjemkommuner. Veiledning og refleksjon må da skje på nett. Å prøve ut dette krever at vi greier å skape et aktivt læringsmiljø på nettet som fremmer refleksjon. Hvordan gjør vi det? Høgskolen i Lillehammer har noen ideer her....

)


4 kommentarer:

  1. IKT og læring på nett har gjort meg (gjør oss alle?) oppmerksom(e) på grunnleggende betingelser for læring - "ting" jeg tok for gitt eller ikke tenkte så mye på eller gjorde så mye med da elevene eller studentene satt foran meg i klasserommet.

    Av de fem punktene i videoen "din" ser jeg, for min del, nummer 3 som den mest utfordrende: Ha fagressurser som innbyr til kobling mellom teori og praksis. Fronter alene er ikke tilstrekkelig for tilrettelegginga i det 5. punktet (som også omfatter punktene 1, 2 og 4). Blogger, nettsider og wikier er for meg viktigere.

    Blogging er (også) å finne ressurser og by på linker. Utmerket.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Thomas. Takk for kommentarene - ser helt klart poenget ditt. Blogger, wikier ol. er mer åpne og vil nå flere. Men Fronter har også et potensiale i sitt diskusjonsforum. Vi har brukt forum til dette formålet ved å få studentene til å skrive sin refleksjon på forum og motta respons fra medstudenter og veilederne de har i praksisfeltet (sykepleiere ansatt på praksisplassen) Jeg tror variasjon av flere metoder/verktøy er positivt.

      Slett
  2. Hei Grethe. Interresant video du har presentert. Utfordringene med å få studentene til å reflektere underveis i studiene kjenner jeg til. Jeg mener at refleksjon er en forutsetning for å kunne lære seg god praksis.Som det fremstår i videoen i punkt 1 må det tilrettelegges og forpliktes til reflektive aktiviteter i korte og lengre tidsspenn. Hvis ikke vil vi ikke klare å få studentene til å bli komfortabel og trygg på refleksjon som en vesentlig del av det å lære. Flott presentert Grethe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Gerd - takk for kommentaren. Å koble refleksjon til studieoppgaver kan være en måte å formalisere refleksjon og forhåpentligvis motivere... Utfordringen er å stimulere studentene til metarefleksjon - ikke bare refleksjon av fag...

      Slett