tirsdag 11. mars 2014

Å lære gjennom skriving på blogg

I forbindelse med studiet i nettpedagogikk ved Universitetet i Nordland ble jeg presentert for blogg som et pedagogisk redskap. Å bruke blogg slik er nytt for meg, og jeg har gjort meg noen tanker om blogg kan være aktuelt ved vår sykepleierutdanning.

I følge Dysthe (2010) er det å skrive en viktig læringsstrategi, og å skrive fagtekster innebærer å skrive seg inn i en fagkultur. Også innenfor sykepleierutdanningen er skriving viktig for å utvikle studentenes evner til å reflektere, samt for å forberede dem til arbeidslivet. Hva så med våre studenter? 

Studentene våre har flere obligatoriske skriveoppgaver (individuelt/gruppe) hvert semester. Disse leveres inn på LMS, og studentene får tilbakemelding på oppgavene enten fra faglærer eller medstudenter (responsgrupper) eller begge deler. Kan vi bruke blogg til denne aktiviteten - og i så fall - hva oppnår vi? Ved å bruke blogg til denne skrivingen vil studentenes skriftlige arbeid bli tilgjengelig for flere. Dette tror jeg kan motivere studentene til å legge mer arbeid ned i tekstene. Ulempen kan ligge i at studentene blir hemmet i sine refleksjoner ved at tekstene er tilgjengelig for flere enn medstudenter og lærer. Jeg mener at selv om det å gjøre tekstene mer offentlig kan være en terskel å komme over for våre studenter, så veier gevinsten tyngre enn ulempene. Studentene våre får presentere egne tekster, samt lese andre studenters tekster, og dermed lære å artikulere eget fag - en ferdighet som er viktig for sykepleiere. Et av våre mål ved sykepleierutdanningen er å bidra til aktive og kritisk tenkende studenter. Blir studentene mer kritisk og reflektert når de blogger? Kanskje det faktum at mange kan lese bloggen gjør studentene mer kritiske til bl.a. egen refleksjon og egen presentasjon? 

Og hva så med studentenes erfaringer fra praksis? Manning et.al. (2009) viser til at å reflektere over egne erfaringer knyttet til praksis kan føre til at studentene får validert egne erfaringer, gjøre dem rustet til å møte nye erfaringer, samt hjelpe dem til å redusere gapet mellom teori og praksis. Når studentene reflekterer over sine erfaringer på blogg, og mottar respons fra ulike aktører, får de muligheten til å få en slik bekreftelse på egen refleksjon. Bloggen blir dermed en arena som kan fremme studentenes refleksjon og deres kritiske tenkning - og dermed interessant for vår utdanning...  En utfordring her, slik jeg ser det, vil være taushetsplikten. Er det forsvarlig å dele erfaringer fra praksis i en åpen blogg? Når studentene reflekterer over erfaringer i praksis må de være spesielt nøye med å anonymisere opplysningene. Blogging kan dermed også hjelpe studentene til å bli mer bevisst og reflektert i forhold til taushetsplikten. Vår utfordring blir å veilede studentene og sikre at taushetsplikten blir ivaretatt...

Forskning viser at nettet kan være en god arena for refleksjon og læring. Olofsson et.al. (2011) fant at kombinasjon mellom video og blogging på nett fremmer kommunikasjon og refleksjon hos nettstudenter ved høyere utdanning. Også Dysthe (2002) fant at nettet kan være en aktuell arena for dialog og læring. Ut fra dette mener jeg at blogging, som en pedagogisk aktivitet, kan være spennende og lærerik også ved vår utdanning....

I prosessen med å gjøre meg kjent med blogging kom jeg over denne forelesningen - som kanskje kan være av interesse....

Blogging as a tool for reflection and learning v/ Associate Professor Jill Walker Rettberg, University of Bergen (UiB)

Litteratur
-Dysthe, O. (2002) "The Learning Potential of a Web-mediated Discussion in a University Course." i Studies in Higher Education. Vol. 27. No. 3. pp 339-352.
-Dysthe, O., Hertzberg, F. & Hoel, T. L.(2010): Skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning. Oslo: Abstrakt forlag.
- Manning A, Cronin P, Monaghan A & Rawlings - Anderson K (2009) “Supporting students in practice: An exploration of reflective groups as a mean of support” I  Nurse Education Practice 9 (3):176-183
-Olofsson, A.D. & Lindberg, J.O. & Stödberg, U. (2011) "Shared video media and blogging online. Educational technologies for enhancing formative e-assessments?". I Campus-Wide Information Systems. Vol 28. No. 1. pp 41-55


3 kommentarer:

  1. Her var det mange godbiter. Først og fremst gjennomtenkte og godt formulerte refleksjoner. En gammel norsklærer fryder seg over en godt tekst. Eventuelle problemer eller vanskeligheter utvikler du til muligheter, eksempelvis hvordan anonymisere og skrive offentlig. Blogger kan "lukkes" eller passordbeskyttes, men da blir mye av hensikten med blogginga borte - det å skape lærende nettverk "beyond" yourself, the classroom, the school.

    Olga Dysthe er en av mine favoritter. Hennes klassiker "Det flerstemmige klasserommet" står beleilig til i bokhylla mi. Blogging vil fungere svært godt som en stemme, en måte å lære på, en måte å lære av hverandre på.

    Takk for link til Jill Walker Rettberg si forelesning om blogging. Den er praktfull og burde høres/ses av alle på vårt kurs. Noen av hennes for blogging helt avgjørende poeng:
    Blogging without reading other blogs is like clapping with one hand.
    Finding resourses and provide links.
    Thinking and presentation writing.
    Famous to 15 people.

    SvarSlett
    Svar
    1. Deling av kunnskap er viktig og kan også være en kilde til inspirasjon. Jeg har lært en god del gjennom å skrive selv - men ikke minst gjennom å følge de andres blogg. Som feks. å ikke skrive for lange innlegg - man mister litt fokus dersom teksten ikke har noe som holder på oppmerksomheten. Selv om en fagblogg bør innhold fakta så må den skille seg fra andre fagtekster og appellere til kreativiteten også... Som denne presentasjon om skriving av blogg kanskje;http://youtu.be/V1pnpL8295E

      Slett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett