torsdag 19. juni 2014

Nettsamtalens spillerom – erfaringer som lærer og student

Digitale medier har fått en sentral rolle i dagens samfunn. Unge mennesker bruker vel 8 timer pr. dag til aktiviteter i ulike media. Selv om mange fryktet at media skulle erstatte face-to-face interaksjoner, og hemme sosial samhandling, så synes teknologien å fremme samhandling og nettverksbygging (Howland et.al. 2012)

Utviklingen av Web 2.0. har gitt oss et eldorado av muligheter for kommunikasjon via nettet. Mennesker spredt over hele verden kan kommunisere via tekst, lyd og blide, noe som skaper nye måter å samhandle både sosialt og profesjonelt. Også innenfor sykepleierutdanningen har digitale læringsressurser fått en mer fremtredende rolle både til informasjonsdeling og pedagogiske aktiviteter.
Nettsamtaler er samtaler der en anvender teknologi for å kommunisere. Nettsamtalene kan være synkrone (samtidig) eller asynkrone (ikke samtidig). Ved vår sykepleierutdanning har vi anvendt ulike digitale læringsressurser og gjennomført veiledning og undervisning som nettsamtaler både synkront og asynkront.


Adobe Connect.
Adobe Connect (AC) er en applikasjonsprogramvare for møter på nett. Her kan vi se og høre hverandre, chatte, dele dokumenter og dele skjerm synkront. Ved vår utdanning har vi brukt AC til veiledningssamtaler, undervisning og tilbakemelding på skriftlige oppgaver. I følge sosialkonstruktivistisk læringsteori lærer vi gjennom samhandling med andre (Krokan 2012). For å skape et godt læringsmiljø blir det dermed viktig at studentene etablerer personlige læringsnettverk der samhandlingen kan finne sted. På et nettstudium blir dette ekstra utfordrende da studentene er spredt geografisk, og dermed ikke har en arena for etablering av nettverk på lik linje med campusstudenter. Mange nettstudenter gir også uttrykk for at det er ensom å være nettstudent.
For å hjelpe studentene i etableringen av læringsnettverk har vi anvendt synkrone nettsamtaler på Adobe Connect. I begynnelsen av studiet har jeg som kullkoordinator avholdt gruppevise møter med studentene i tilknytning til undervisningen i studiemetodikk.

Hva erfarte vi så med disse nettsamtalene? I begynnelsen hadde vi en del utfordringer med teknologien og studentenes digitale kompetanse (og lærers digitale kompetanse må jeg også innrømme…). En annen utfordring var å skape en naturlig samtale som inkluderte alle studentene i gruppen. Flere av studentene syntes det var ubehagelig å møtes på denne måten, og det kunne være vanskelig å få i gang samtalen med dem. Andre var mer fortrolig med nettsamtaler (hadde brukt Skype privat) og utfordringen ble å styre samtalen slik at alle ble involvert. Etter hvert ble studentene mer trygge i situasjon og samtalen ble mer naturlig. Studentene var positive til at de både kunne se og høre medstudentene og lærer. Som lærer følte jeg at jeg ble bedre kjent med studentene – bedre enn når jeg møtte studentene i klasserommene på campus.

Ut fra denne erfaringen synes nettsamtalen å være et godt redskap for å etablere læringsnettverk, samt å etablere kontakt mellom skole og studenter. Studentene ble oppfordret til å fortsette å møtes jevnlig på nettet. Flere av gruppene møttes jevnlig på AC for å diskutere pensum og ulike arbeidsoppgaver. Noen av gruppene, som ikke bodde så langt fra hverandre, valgte å møtes fysisk fremfor på nettet. En av gruppene valgte å møtes til nettsamtale fremfor å møtes fysisk. Dette til tross for at de bodde ganske nært hverandre. De hadde erfart at det var lettere å disiplinere seg under møtene og ha fokus på faget. Studentene etterspurte også skolens tilstedeværelse på noen av møtene. Jeg møtte derfor studentene til nettsamtaler med jevne mellomrom.

Diskusjonsforum på LMS (Learning management system)
Asynkron kommunikasjon i form av tekst er en annen form for nettsamtale. Innlegg i diskusjonsforum på digitale læringsplattformer er et eksempel på denne type nettsamtaler. I følge Howland et.al. (2012) inneholder asynkrone nettsamtaler en del svakheter ved at man ikke kan lese hverandres kroppsspråk, tonefall m.m. Imidlertid fører denne kommunikasjon til at formidler må være mer tydelig i sin kommunikasjon for å unngå misforståelser, noe som kan øke studentenes refleksjonsevne og formidlingsferdigheter.

Ved vår utdanning har vi brukt diskusjonsforum på Fronter (LMS) til ulike pedagogiske aktiviteter. Jeg har bl.a. brukt forum til obligatoriske arbeidskrav. Studentene fikk en tekst som de skulle lese kritisk og reflektere over, og presentere som diskusjonsinnlegg på forum. Både studentene og lærer deltok i diskusjonen. Erfaringen fra denne aktiviteten var at studentene var veldig forsiktige med sine kritiske tanker i begynnelsen, men etter hvert ble de mer åpne i sine innlegg. Aktiviteten ble evaluert som en positiv opplevelse av studentene.

Jeg opplevde også denne formen for nettsamtale som positiv. Studentene ble etter hvert dyktige i å presentere sine refleksjoner og argument tuftet på litteraturen. Imidlertid opplevde jeg at det gikk veldig tregt i starten, og de første innleggene var veldig korte. Å bruke asynkrone nettsamtaler for å skape kritisk refleksjon tror jeg er en hensiktsmessig læringsaktivitet, men den fordrer tydelig beskrivelse av oppgaven og en moderator som drar diskusjonen igang...…

VoiceThread
VoiceThread er en web-basert applikasjon for asynkron kommunikasjon ved hjelp av bilde, tekst, lyd, og video (Howland et.al.2012). Som student ved studiet nettpedagogikk fikk jeg for første gang erfaring med denne digitale læringsressursen. Variasjon, tror jeg, er viktig for å holde oppe motivasjon som nettstudent. I VoiceThread kan man under en og samme diskusjon variere innleggene mellom lyd, video og tekst. Selv om jeg ikke har fått prøvd dette ut så tror jeg man kan skape mange spennende diskusjoner der den enkelte student kan velge den formidlingsform man er mest fortrolig med. Jeg tror også at man blir mer motivert til å følge medstudentenes bidrag dersom disse kommer i flere varianter. Dette forutsetter at man ikke blir for opptatt med formidlingsformen fremfor innholdet….

Synkrone/asynkrone og muntlige/skriftlige nettsamtaler synes å være aktiviteter som brukt fornuftig vil kunne skape gode læresituasjoner. Læringsnettverk kan etableres, kunnskapsutviklingen kan fremmes og økte ferdigheter i formidling kan være resultatet av denne type aktiviteter. Nettsamtalen kan ikke erstatte face-to-face samhandling, men kan være et godt alternativ ved nettstudier. Den største utfordringen, tror jeg, ligger i å få implementert nettsamtalen i akademia. Fremtidens ungdom vil ha en annen digital literacy, og dermed andre måter å lære på, enn en godt voksen lærer i akademia som fikk sin første mobiltelefon på 90-tallet som veide flere kilo….

18 kommentarer:

  1. Nettsamtalen gir oss en mulighet til å få bedre kontakt med vår elever i NIN. Har brukt skype,men vil fra høsten ta i bruk Adobe Connect. Masse spennede læring dette.Lykke til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentaren. Jeg har lite erfaring med Skype - men har forstått det slik at Skype har mer begrensinger når det gjelder store grupper og ved deling av dokument. Adobe Connect har jeg derimot en del erfaring med. Jeg synes det er lett å administrere og grensesnittet synes jeg er hensiktsmessig til gruppemøter der vi trenger å se feks. studentens besvarelser for å kunne veilede. Lykke til med AC.

      Slett
  2. Dine erfaringer stemmer 100% over ens med det jeg også har erfart. Spesielt er det viktig at det du skriver om asynkrone samtaler. Om en skal få dette til å fungere, må læreren være aktiv og stille krav om aktivitet - i alle fall i starten. I slike samtaler er det jo normalt langt flere "tittere enn blottere" :-) Jeg ser også at VT også er et program som kan fungere her, men da må en få tilgang til en fullversjon.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentaren. Forstår godt hva du mener med "tittere enn blottere". Jeg tror vi alltid vil få noen studenter som er mer aktive enn andre. Imidlertid synes jeg at studentene blir mer synlige i nettsamtalen, enn feks. på campus, og med støtte og litt motivering så deltar flere i diskusjonene. Nettsamtalen utfordrer lærerrollen - vi må fungere mer som motivatorer og være mer kreative enn hva vi kanskje er vant med som tradisjonelle forelesere på campus...

      Slett
  3. Godt at det er flere enn jeg som mener at Adobe Connect er et funksjonelt verktøy, når både lærer og elever har lagt bak seg de teknologiske utfordringene. Jeg bruker det ofte, til korte og lengre møter og samtaler. Det kan ikke alltid erstatte face-to-face, men det er absolutt et godt verktøy i nettundervisning for å skape bedre kontakt mellom lærer og elev.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentaren. Jeg er enig i at nettsamtale ikke erstatter face-to-face i enkelte kontekster. Men noen ganger så tror jeg kontakten du får gjennom lyd/bilde er akkurat passe i forhold til den aktiviteten som skal utføres. Det ligger en form for formalisering i samtalen som kan mangle når man møtes fysisk, tror jeg. Også forskning viser at studentene reflektere godt på nett. Feks. Guiller et.al (2008) fant at kritisk tenkning var mer tilstede blant nettstudentene enn hos campusstudentene. Studentene foretrakk også å diskutere på nett. Om dette skyldes nettsamtalens karakter eller andre variabler som alder, motivasjon ol. vet jeg ikke. Men det er verdt å tenke over...

      Slett
  4. Et flott innlegg Grethe. Kjenner meg igjen i det du skriver. Når det gjelder AC har jeg erfart endel utfordringer som det må jobbes med. Dersom nettet ikke er veldig bra opplever studentene å falle ut fra samtalen. Man er og avhengig av at alle har head-set og mikrofon som fungerer, ellers kan det skape forstyrrelser/ekko for alle deltakerne. Så teknikken må fungere før man kan si at det er et flott verktøy. Ellers er jeg enig i at det er opp til lærerne å bruke disse verktøyene, for der ligger mange muligheter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentaren. Dårlig nett-tilgang og manglende utstyr er ei utfordring. Intensjonen om å skape en god læringsarena på nettet faller litt i staver dersom teknologien svikter. Så lang har dette, sammen med manglende digital kompetanse, begrenset utbyttet av nettsamtalene litt for ofte. Da noe av dette er utenfor vår kontroll så skapes en del utfordringer for skolen. Når det gjelder digital kompetanse så kan vi gjøre mer ved å bla. ha en kompetanseplan for fagpersonalet og studentene...

      Slett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. De første nettmøttende hadde jeg i Næringslivet for flere år siden. Min erfaring er lik din folk var nølende til å begynne med.
    Er det da en ide om å flere nettmøter i begynnelsen av et studie, bare for å få student til å beherske den digitale literacy

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentaren. Som kjent "øving gjør mester" - så jeg tror du er inne på noe viktig her. Hvis skolen tar initiativ til flere møter kan studentene øke sine ferdigheter og bli tryggere - og ikke minst de kan bli bedre kjent. Når de skal etablere læringsnettverk er det en fordel å finne studenter med noenlunde samme ambisjoner og organisering av studietid. Vi har erfart at da blir det lettere å samarbeide og mindre konflikter knyttet til bl.a. gruppeeksamen...

      Slett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  8. I følge sosialkonstruktivistisk læringsteori lærer vi gjennom samhandling med andre (Krokan 2012). Et anliggende hos deg er at for å skape et godt læringsmiljø må tudentene etablerer personlige læringsnettverk som legger til rette for reell samhandling. I studier på nett er dette mer krevende etter som studentene er spredt geografisk, og ikke har samme arena for etablering av nettverk som campusstudenter, flere nettstudenter gir også uttrykk for at det er ensom å være nettstudent. For å hjelpe studentene i etableringen av læringsnettverk har dere anvendt synkrone nettsamtaler på Adobe Connect. I begynnelsen av studiet der du som kullkoordinator har avholdt gruppevise møter med studentene i tilknytning til undervisningen i studiemetodikk. Det tror jeg også er et viktig grep, som jeg vil adoptere i høst.

    Du seier dere hadde trøbbel med teknologien og at studentene hadde ulik digital kompetanse og at også du som lærer møtte utfordringer i bruken, dessuten var det krevende å skape den naturlig samtalen der alle deltakerne var med. Det er et poeng hos deg at flere syntes det var ubehagelig å møtes på denne måten, at det opplevedes som lkrevende å få i gang samtale med dem. Andre, sier du, var mer fortrolig med nettsamtaler (hadde brukt Skype privat). Utfordringen her var å styre samtalen, sånn at alle ble involvert. Etter hvert ble studentene mer trygge i situasjon og samtalen ble mer naturlig. Studentene var positive til at de både kunne se og høre medstudentene og lærer. Som lærer følte opplevede du å bli bedre kjent med studentene, enda til bedre enn når du møtte studentene i klasserommene på campus.Dette bare inspirerer meg til å sette i gang. Takk for formidling av viktig erfaringsdata!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kommentaren. Jeg tror skolen kan gjøre en del i begynnelsen av studiet slik at studentene utvikler gode studieferdigheter og her er etablering av læringsnettverk viktig. For en del år tilbake gjennomførte jeg og en kollega et forskningsprosjekt knyttet til studentens møte med høyere utdanning. En av konklusjonene var at studentene trenger hjelp til "å lære å være studenter" og "å lære å lære". Dette tror jeg er viktig også for nettstudentene. Prosjektet viste at både skole og medstudentene var viktige i denne prosessen....

      Slett
    2. Akkurat det du sier her, tror jeg er viktig; at elever og studenter trenger å undervises i metodikk for å lære å lære. Det skal jeg legge inn som fast post foran hver start. Flere gjør sikkert det allerede, men kanskje mer som innføring itsLearning - uten så mye lære å læremetodikk, eller er det bare noe jeg tro?

      Slett
  9. Ryddig og overbevisende om to kommunikasjonsverktøy du har gode erfaringer med, Adobe Connect og forum (i Fronter). Det du beskriver bekreftes i kommentarer. Vi trenger synkrone nettmøter og asynkrone diskusjoner. Innledende teknisk plunder og tilvenning for å få til god og stadig bedre bruk overvinnes med erfaring og kompetanseutvikling. Både nettmøter og diskusjoner på forum må det vare "stramme" strukturer på for at de skal bli gode.

    Du nevner VoiceThread som et anvendelig og fleksibelt verktøy som naturlig kan innpasses i de fleste læringsopplegg. Både i grunn- og videregående skole, og lenger opp, trenger vi verktøy som styrker det muntlige asynkront. Elever og studenter kan sette seg inn i, øve og ta opp miniforedrag om faglige emner på ulike språk. Jeg er imponert over det dere har gjort med/på VoiceThread. Elever som ikke skriver så godt og som ikke får anledning til å vise sitt beste muntlig på skolen (hvem får det?), kan imponere med slik tilrettelegging. Mange elever i grunn- og videregående skole får dårligere karakterer enn de fortjener fordi de ikke får sjansen til å vise hva de kan på for skolen interessante og målbare måter.

    Et ikke så overraskende poeng at du ble bedre kjent med nettstudentene i virtuelle møter enn campusstudentene der vi kanskje ikke setter av tid til å bygge læringsfellesskap, men bare leverer faglighet.

    Jeg deler din bekymring for akademias evne til å ta inn over seg hvordan legge til rette for læring, også digitalt. Det er en enorm motivasjons- og læringskraft i den digitale literacy som naturlig utvikles hos de som har levd med Internett hele sitt liv. Det går på forståelse av læring og holdninger som Sverre diskuterer i sin blogg.

    Det gleder meg at de diskusjonene jeg håpet på da jeg i føringene til oppgaven ba dere skrive åpent i bloggen om nettsamtalen ble til nettsamtaler som vi alle har lært mer av enn om hver og én bare skulle skrive sin tekst og så levere. Når jeg leser/sensurerer gode studentbesvarelser (og dem er det mange av) får jeg alltid lyst til å dele/bruke noe av det beste. Her har vi delt i prosessen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå er det jo ikke jeg som skal svare da, men det gjør jeg likevel, etter som jeg har respondert litt her. Og jeg husker godt kommentaren fra Thomas der du er litt forbeholden om responderingene våre i starten. Enig. Det er mer kjøtt på beina på responderingene nå. Lærer mye - helt inn, god St:Hans alle sammen ; )

      Slett
  10. Veldig bra blogginnlegg Grethe. Som du påpekker er elever på nettskolen spredt geografisk og er ofte ensom som nettstudent. Til høsten har vi planer om å bruke Adobe Connect mer aktivt i vår fag (engelsk). Dine erfaringer vil var til god hjelp.

    SvarSlett